Innovation i detail branchen

IoT – teknologiske innovationer i detail branchen

Kunstig intelligens, machine learning, robotteknologi og droner forventes at påvirke virksomheder i de kommende år. Men hvilke løsninger vil ændre den måde vi handler på?

Butiksejere har i flere år haft hård konkurrence fra online-butikker, men personlig service er den ene ting fysiske butikker har til fordel i forhold til online-butikker. Ikke desto mindre har mange malet sig op i et hjørne ved at reducere antallet af medarbejdere for at afbøde mistet salg. Så hvorfor skal vi overhovedet handle i butik, når vi får en bedre købs oplevelse hjemme på sofaen? Butiksejerne står overfor et vigtigt valg; Skal de ansætte ekstra personale eller investere i teknologi?

Robotpersonale til tjeneste

I Japan er robotter blevet brugt som hotelreceptionister og butikspersonalet i et par år allerede. Som robotten Aiko, produceret af Toshiba, med menneskelignende træk. “Hun” kan switche over til alle sprog. Det betyder, at turister kan føle sig trygge, når de ser hende, og de ved, at de ikke behøver at bekymre sig om den sproglige barriere, når de går på indkøb.

Ifølge Tech Insider også har en burger restaurant i San Francisco også taget robotter i brug. De kan producere så help op til 400 burgere på én gang og skære grøntsager, grille burgere og pakke dem pænt ind uden hjælp fra mennesker. Burgerne kommer med det samme, er billige og perfekt sat sammen – selvfølgelig efter kundens præferencer.

Din personlige shopping hjælp

Forestil dig, at du fornyer din sommer garderobe og tager en tur til shopping centeret. Du står foran et spejl, der tager et billede af dig, analysere din stil og kommer op med forskellige forslag til outfits. Du vælger outfits og får oplyst lagerstatus i de relevante butikker. På ingen tid du er ny fra top til tå!

Løsningen hedder Magic Mirror, udviklet af Bismart i samarbejde med Microsoft og er baseret på store mængder data og machine learning. Magic Mirror genkender dig, så snart du kommer ind i butikken, og, baseret på tidligere køb, forudser den, hvad du er på udkig efter på dette tidspunkt. Alt sammen for at give dig en optimal indkøbsoplevelse.

Dynamiske prisskilte

I forsøget på at forbedre den operationelle effektivitet, den specielt én ting være afgørende, hvis du ønsker at overleve som en mode forhandler – nemlig at formå at kombinere webtjenester med butikslager. Fleksibel og fjernstyret prissætning er en af de ting, der vil strømline arbejdsgange. Den finske virksomhed, Marinella Etiketter, er en af dem, der tilbyder en sådan løsning. Desuden er der andre smarte shop løsninger, der forbedrer kundeoplevelsen, såsom løsninger, hvor kunderne kan indsende anmodninger om andre størrelser, farver eller produkter via en tablet monteret i prøverummet.

AI-baseret kunderådgiving

At være i stand til at tilpasse rådgivningen ud fra data om forbrugernes, det har skønhedsgiganten Olay forstod værdien af. Med Olay Skin Advisor har de givet deres kunder mulighed for at få rådgivning om hudplejeprodukter baseret på en simpel hudanalyse, som kunden selv laver med analyseværktøjet. Løsningen giver rådgivningen ekspertise og troværdighed, og øger samtidigt sandsynligheden for, at kunden ender med at købe de foreslåede produkter. Skin Advisor bliver klogere hver selfie den analyserer, og vil derfor konstant udvikle mere præcis rådgivning. Hvis man har gjort dette som en kunde bare én gang, vil det sandsynligvis virke som alle andre forhandlere af hudpleje kommer til kort. Ikke underligt at, løsninger som disse vil blive en success! Bare prøv selv.

skin advisor app

Der bliver arbejdet intensivt på at øge overskuddet og opnå laverer omkostninger med teknologiske værktøjer. Resultatet er mere effektive forretninger og mere tilfredse kunder. Om det er løsninger som disse, der vil betyde “vind eller forsvind” for de fysiske butikker er endnu uvist, men meget kan tyde det.