MDM og EMM sikrer effektiv drift og styrker datasikkerheden

Af Business Strategy Manager Frank Holmfort

Bliv klogere på, hvordan du sparer tid og ressourcer i driften af din virksomheds mobile enheder, og på hvordan du får optimeret datasikkerheden. Business Strategy Manager i Telenor Danmark, Frank Holmfort, fortæller om gevinsterne ved Mobil Device Management og Entreprise Mobility Management.

Oplever du, at din virksomheds medarbejdere bruger meget tid på at skulle installere, opdatere eller vedligeholde programmer og apps, når de tager nye mobile enheder i brug, eller bruger din virksomheds IT-afdeling mange ressourcer på at administrere jeres mobile enheder?

Med Mobile Device Management (MDM) og Enterprise Mobility Management (EMM) siger du farvel til disse tidskrævende udfordringer. Løsningen gør en ny enhed klar til brug på ingen tid og giver medarbejderen en såkaldt ”ud af boksen” oplevelse.

Efter den ansatte har sat simkortet i telefonen eller tabletten og valgt sprog og acceptereret betingelserne for at bruge enheden, overtager MDM-serveren og ruller automatisk konfigurationer og eventuelle begrænsninger for brug samt de programmer og apps ud, som medarbejderen skal bruge i sin arbejdsfunktion. En nem og hurtig proces, der bliver administrativt styret centralt fra IT-afdelingen og MDM-serveren.

En MDM-løsning sparer tid og ressourcer

Din virksomhed sparer tid og får et solidt overblik over jeres mobile enheder med MDM, fordi administrationen sker via MDM-serveren og i høj grad er automatiseret.

Dine medarbejdere har altid de apps og programmer, som de skal bruge i deres jobfunktion, fordi de rulles ud fra centralt hold gennem MDM. Den enkelte medarbejder skal altså ikke selv til at downloade og vedligeholde apps, som skal bruges på jobbet.

Større datasikkerhed med MDM

MDM sikrer din virksomhed bedre mod digitale trusler som virus og malware, fordi apps og programmer, som indeholder virksomhedsdata, udrulles fra IT-afdelingen og er godkendte med app konfigurationer samt eventuelle restriktioner, og med mulighed for 2 faktor validering til ex. din email app. Disse hentes ikke ned af den enkelte medarbejder. Det giver et højt sikkerhedsniveau.

Effektiv drift af dine virksomheds mobile enheder, bedre sikring mod digitale trusler og hurtig ibrugtagning af nye mobiltelefoner og tablets er ikke de eneste fordele ved Mobile Device Management.

Med en MDM-løsning styrker du virksomhedens datasikkerhed på mobile enheder på flere niveauer. Din virksomhed lever op til GDPR, EU’s persondataforordning, på mobile enheder, og medarbejdernes private data holdes adskilte fra virksomhedens data. Bliver en enhed stjålet eller mistet, kan indholdet slettes fra centralt hold. Det sikrer, at virksomhedens data ikke falder i de forkerte hænder.

Den mobile enhed skræddersyes den enkelte medarbejder

MDM giver virksomheden mulighed for at skræddersy den mobile enhed til den enkelte ansatte og jobfunktionen og bestemme i hvilket omfang, at en medarbejder kan hente apps og programmer ned på mobiltelefonen eller tabletten.

Er medarbejderen eksempelvis ansat i den finansielle sektor eller i omsorgssektoren, hvor man typisk har adgang til personfølsomme oplysninger, kan den mobile enhed sættes op, så den er 100 procent firmaadministreret.

Langt de fleste mobile enheder i virksomheder med MDM-løsninger falder under kategorien COPE, der står for ”Company Owned – Personally Enabled”. Det vil sige, at medarbejderen bruger virksomhedens enhed både på jobbet og i privat regi. Med MDM bliver firmaets data opbevaret i en lukket container adskilt fra privat data, og bliver tabletten eller mobilen stjålet eller mistet, kan enheden wipes/slettes, så virksomhedens data ikke misbruges.

Dukker den op igen, er enheden via opkobling til MDM-serveren hurtig klar til brug. De private data på enheden er den ansatte selv ansvarlig for at sikre med backup.

Uanset om dine mobile enheder har Android eller IOS som styresystem, kan virksomhedens data og medarbejderens private data adskilles på en mobil enhed med MDM. Med løsningen får den ansatte tilmed visuelt præsenteret den private profil og arbejdsprofilen hver for sig på skærmen.

MDM knytter den mobile enhed til virksomheden

Med MDM er din virksomheds mobile enheder tilknyttet til virksomheden modsat en standard mobilløsning, hvor medarbejdernes mobile enheder er bundet op på den ansattes private id; eksempelvis Apple-id. Det betyder, at mobiltelefoner og tablets bliver låst til det private id, og det giver udfordringer, når medarbejdere stopper i en virksomhed eller får en ny mobil enhed.

Tilbage står virksomheden med en ubrugelig låst mobil eller tablet, og det kan koste en anseelig sum at få den låst op. Den udfordring løser MDM, og en virksomhed kan spare mange penge, hvis mobiltelefoner eller tablets ikke er låst til en tidligere ansat, men i stedet er knyttet til virksomhedens MDM-løsning.

Telenor ruller ud med Google, Samsung og Apple

I sommeren 2018 lancerede Google sin udrulningsplatform Zero Touch målrettet virksomheder og MDM-løsninger, og for ganske nyligt blev vi officielt certificerede Google Zero Touch-partner og dermed Google Entreprise godkendt og anbefalet.

Det betyder, at Telenor tilbyder en automatisk udrulning og ”ud af boksen” oplevelse med Google Zero Touch, når du vælger en mobil enhed, der er godkendt til Zero Touch, fordi både Telenor MDM og vores MDM-producent, Seven Principles, er godkendt af Google.

I forvejen er vi partner på Samsung KNOX Mobile Enrollment og Apple Device Enrollment Program, der er de to andre udrulningsplatforme til business-løsninger, som kan integreres med MDM. Alle tre platforme arbejder med et set up i flere steps i forhold til MDM-løsninger. Fra køb af den mobile enhed over valg af brugeropsætning via MDM til udrulning af brugerens profil på enheden, uden at brugeren skal foretage sig noget. I Telenor håndterer vi alle steps fra start til slut, så du behøver kun én partner på din Mobile Device Management-løsning.

Har du spørgsmål om Mobile Device Management (MDM)?

Kontakt os på coedk@telenor.dk eller ring på tlf. 60 50 30 50

Du kan også besøge os til INFOSECURITY DENMARK + DATA & CLOUD EXPO 2019, som afholdes 1.-2. maj 2019 i Øksnehallen, København.